Rabu, 7 Disember 2011

Perlu ke negara islam?



Bila sebut pasal negara islam, macam-macam pendapat tentangnya. Ada yang kata perlu & ada yang kata tak perlu...perlu ke tak perlu ni???

Ada yang kata tak perlu kerana negara kita dah islam dah...betul ke? Kalau ikut ulama tersohor Ramadhan albuthi ciri2 negara islam tu ialah negara yang diperintah oleh orang islam dan orang islam boleh mejalankan amalan2 islam. Kiranya malaysia ni negara islam la kan. Tapi jumhur ulama sepakat negara islam itu adalah negara yang melaksanakan islam secara menyeluruh termasuklah undang2, muamalat dan sebagainya mengikut islam & bukan mengambil sebahagian sahaja islam. Jadi bukan negara islam lagi la pulak..

 Ada jugak yg kata tak perlu negara islam, adalah lebih baik kita bermula dari diri kita jadi baik, kemudian keluarga jadi baik, kemudian masyarakat jadi baik dan seterusnyalah sampai ke peringkat atasan. Betul jugak sekali fikir..tapi kalau fikir balik kenapa Muhammad saw berhijrah ke madinah? kenapa tak bermula dari macam yang dikatakan tadi, dari diri, keluarga, masyarakat & seterusnya? Semua tu Rasulullah dah buat kan...tapi hasilnya tak sampai 100 orang yang ikut islam. Tapi bila Rasulullah berhjrah dan menubuhkan negara islam Madinah...lihatlah manusia berbondong2 memeluk islam kerana mereka telah melihat kebaikan islam, hari ini rasanya banyak kebaikan islam yang disembunyikan ataupun dengan erti kata lain tidak dapat ditunjukan kepada orang bukan islam malah kepada orang islam sendiri. Sehinggakan islam memerintah 2/3 dunia dizaman Muhammad saw.

 Ada jugak kelompok yang kata apa perlu negara islam, bukan ke semua ajaran islam kita boleh buat atau amalkan. Betul ke semua boleh buat atau amalkan?, atau seabhagian sahaja? Boleh ke kita melihat undang2 islam diamalkan? boleh ke kita melihat keadilan kepada mangsa ragut yang koma? mangsa simbahan asid yang merana seumur hidup? Boleh ke bila kita bukak aje televisyen, siaran2 didalamnya mengikut syariat islam? Pakaian2 pelakon mengikut syariat islamke? Hiburan2 itu cara islam ke? Boleh ke kita melihat pakaian2 ahli sukan dalam negara ini mengikut syariat islam? Boleh ke kita keluar dari rumah tanpa menambahkan dosa yang sedia ada dengan melihat manusia2 yang tidak menutup aurat? Boleh ke kita menutup tempat2 maksiat yang secara terang2 operasinya?

Apa sebenarnya yang dikatakan amalan2 yang semua boleh buat tadi? solat, puasa, haji, zakat,zikir,pakai serban, jubah..? masjid cantik2 yang dibina? itu je ke? Itu baru imej islam,..itu baru nak membezakan islam dengan bukan islam..banyak lagi ajaran islam ni. Kalau takat tu kita rasa kita dah islam jauh lagi lah kita dengan Allah.

Jadi perluke sebuah negara islam untuk melaksana dan mencapai semua persoalan ini? Tanyalah iman masing2..Yang paling besar disini ialah bagaimana untuk melaksanakannya? sudah tentulah yang ada kuasa boleh laksanakannya. Jadi kita perlu kuasa...orang islam kena ada kuasa...bukan gila kuasa...ada beza tu! Kita lihat Nabi ketika di Madinah dah berjaya menubuh negara islam, kenapa Nabi tak kekal duk kat situ je? Kenapa nak susah2 pergi tawan Mekah pulak? Pastu negara2 lain plak? Duk kat Madinah kan rilek je, takyah susah2 berperang, boleh beramal dgn islam ape,..kenapa? kerana islam perlukan kuasa untuk menegakkan agama Allah dimuka bumi ni, itu je.



Untuk menegakan islam dimuka bumi Malaysia ni kenalah sertai pilihanraya, tapi...ada jugak yang kata pilihanraya tu bidaah! Nabi tak buat! ...Bukan sunah Nabilah apalah. Habis tu Nabi berperang, engkau mahu berperang  ke? berani ke? Kalau takat cakap semua orang boleh...kang tak pasal2 duk dalam jel tu hah..ingat negara ni takde undang2 ke??

Memanglah bukan sunnah dan Rasulullah tak buat pilihanraya. Sunah kan ada byk jenis, sunah ibadat memanglah tak boleh ubah, sunah kehidupan bolehlah mengikut keadaan. Kalau gitu kenapa tak naik unta je pergi kemana2,Nabi kan naik unta, tau pulak naik motor. Nabi buat majlis syura, kat tempat kita ni ada ke macam tu? Memang majlis Syura lah yang sebaik2nya sebab hanya orang tertentu je (orang yang layak) boleh pilih pemimpin. Kalau pilihanraya semua orang boleh pilih, memang tidak adil,mat rempit boleh undi, artis yang menari tunggang terbalik pun boleh undi, mat dadah, kaki minum arak, kaki judi ..semua bleh undi.

"...tidak sempurna yang wajib, melainkan dengannya,maka ia menjadi wajib" kalau tak boleh buat semua, jangan tinggal semua, islam tak ajar lagu tu. Asalnya makan tu harus je, tapi kalau tak makan badan jadi letih, sakit tak boleh beribadat maka makan tu jadi wajib. Contoh lagi...kalau nak ambik wudhu, kat rumah takde paip air, takpe tak berdosa, boleh je ambl wudhu kat sungai pahang tu tiap kali masuk waktu, tapi kalau itu menyusahkan,menyebabkan kita terganggu untuk menunaikan ibadat ...dah jadi wajib kita pasang paip air kat rumah kita.

Samalah keadaannya sekarang, nak menegakkan islam kena ada kuasa, nak kuasa kena masuk pilihanraya, nak masuk kena ada parti, nak menang parti kena ada orang yang mengundi, nak mengundi kena daftar mengundi. Maka daftar mengundi adalah wajib kerana nak pilih parti supaya menang dan dapat melaksanakan islam.

Wallahhua'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan