Selasa, 20 Disember 2011

Kulit atau isi telur yang lebih penting?


Cuba teka gambar apa diatas? Tanyalah pada siapa pun kalau tak buta dengan confirmnya akan dijawab itulah telor ayam. Apa bezanya? tak nampak bezanya kan? tapi satu tu yang ori satu lagi yang palsu. Tapi apa ceritanya?

Bila kita sebut telur yang mana satu lebih berguna, ...kulit telurkah atau isi telur tu? Kalau nak dimakan, kita makan telur atau kulit telur atau isi telur? Tapi kenapa kita panggil telur je, sedangkan ada beza antara telur, kulit telur dan isi telur! Tuan makan isi telur atau memang tuan makan dengan kulit2 telur sekali?

walaupun ia dipanggil telur, namun yang dimakan ialah isi telur. Nampak telur sama sahaja tapi betulke semua boleh dimakan? betul ke semua boleh dimasak untuk dimakan? sungguhpun begitu ia tetap juga dipanggil telor.



Apa yang penting bagi kita ialah isi telur tu. walaupon dari pandangan luaran ia adalah telur, namun ada telur yang tak elok, tak boleh dimakan. Senang cerita telur busuk atau tembelang. Telor macam ni memang tak berguna bagi kita. Kalau dapat kita buang je. Nak tahu kena pecahkan dulu, kerana luarannya sama saja.
Memang sekali pandang orang kata ia telor kerana tak tau ianya tak berguna sehinggalah ia dipecahkan.

P/s: perumpamaan yang cukup mudah difahami tentang islam dan iman. kulit telor adalah islam , isi telor adalah iman. Nampak orang islam sama saja, tapi yang beriman ? ialah orang yang beramal dengan al-Quran, sunnah dan apa yang dilaksanakan oleh para para sahabat. kerana iman itu taat dan melaksanakan, bukan cakap taat tapi macam2 alasan yang keluar. Orang yang masuk syurga ialah orang yang beriman, yang islam belum tentu.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan