Jumaat, 20 Januari 2012

Ayam dulu atau telur dulu ? ( aqidah kita..)

Antara dan 

Suatu hari disebuah hospital terjadi satu dialog diantara 2 pesakit. Seorang pesakit beragama islam dan seorang  pesakit lagi, seorang atheis (golongan yang tidak percaya adanya tuhan). Kebetulan duduk bersebelahan dalam satu wad. Oleh kerana si islam tadi berjanggut maka si atheis memanggilnya dengan gelaran haji. Dialognya lebih kurang macam ni:

Atheis: Haji, boleh tanya tak , awak apa sakit?

Islam: Sakit dada...

Atheis: Oh..itu sakit boleh mati laa...

Islam: Kenapa awak cakap macam tu?

Atheis: Pasal itu penyakit dekat dengan jantung, kalau jauh dari jantung lambat mati laaa..

Islam: Mana kamu Tahu?...

Atheis: Cuba kamu tengok berapa orang sudah mati kena sakit jantung..kamu tengok orang tu..(sambil mennujuk kearah seorang pesakit)..dia sakit kaki (kencing manis), sudah kena potong pun mana ada mati. Pasal itu penyakit jauh dari jantung laaa...Kalau dekat jantung, gerenti mati punya.!!.

Islam: Tak boleh cakap macam tu, hidup mati ni ditentukan Allah, Allah yang menjadikan kita kan?....

Atheis: Mana ada tuhan la haji, bukan tuhan yang jadikan kita...

Islam: Habis kamu terjadi dari mana?

Atheis: Ibu dan bapa saya..

Islam: (hanya tersenyum...)

Keesokan pagi, seperti biasa sarapan dihantar kekatil pesakit dan sarapan hari tu ialah telur rebus dan roti. Atheis terus makan telur itu, sedang si  islam memegang telur tersebut dan merenungnya. Atheis menjadi hairan dan bertanya pada si islam:

Atheis: Kenapa tak makan telur tu haji?

Islam: Saya tengah fikir pasal telur ni..

Atheis: Tak payah fikir la haji , makan aje laaa..

Islam: Saya tengah fikir.......yang mana dulu ayam ke telur.??

Atheis: Alaa haji, ayam dulula baru keluar telur..

Islam: Habis ayam datang dari mana?

Atheis: Ayam dari telur la..bila ayam tu bertelur, telur tu tadi akan menetas dan keluarla anak ayam..

Islam: Yela..betul la tu ayam keluar dari telur, tapi telur tu datang dari mana? Macamana ayam tu keluar dari telur kalau telur tu dari ayam...

Atheis: (Diam sambil menggarukan kepala yang tak gatal)

Pebualan terhenti disitu, sehinggallah tiba keesokkan pagi.Wajah atheis  nampak serabut, matanya nampak lebam macam tak cukup tidur, lalu ditegur oleh si islam:

Islam: Kenapa kamu nampak letih?

Atheis: Saya tak dapat tidur semalam kerana asyik memikirkan tentang telur semalam, dari mana dia datang..

Islam: Habis kamu dapat jawapannya??

Atheis: Saya belum temui jawapannya yang sebenar, sudah puas saya memikirkannya. Tak dapat saya jawab yang mana dulu ayam atau telur. Tetapi saya menemui satu perkara, yang membuat saya berfikir. Iaitu tentang kejadiannya, dan  saya benar2 yakin, telur dan ayam ini tidak terjadi dengan sendirinya, pasti ada yang menciptakannya..

Islam: (tersenyum..)

P/S:Yang menciptakannya adalah Allah. Bukan sahaja telur dan ayam, bahkan seluruh kejadian dialam ini. SubhanaAllah.













Tiada ulasan:

Catat Ulasan