Jumaat, 9 September 2011

Antara tempurung kelapa & Kasih ibu...

Azman & Lina adalah sepasang suami isteri yang ditakdirkan hidup mereka begitu beruntung,mempunyai kerja yang agak baik serta mempunyai dua anak yang comel dan manja, yang sulong seorang lelaki darjah dua, seorang lagi perempuan enam tahun. Mereka tidak menyewa, tetapi tinggal dirumah kampung milik ibu kepada Lina, lantaran ibunya sendiri yang mengajak tinggal disitu.

 " Buat apa lah nak sewa rumah, nanti kena bayar, tiap-tiap bulan kena bayar,...tinggal aje dirumah emak ni, lagipun mak duduk sorang je.." minta ibunya pada Lina. Anak-anak yang lain semua tinggal jauh nun di negeri orang. Lagipun rumah itu selesa dan kawasan tanah pun luas, lebih baik dari menyewa rumah teres tu.

Tinggallah Lina dan keluarganya bersama ibunya. Syukur yang tidak terkira hati sang ibu bila anaknya berada bersama-sama dengannya..harapannya, dapatlah anaknya nanti menjaganya kalau-kalau dia sakit.

Ibu yang semakin hari semakin tua, badan semakin uzur. Banyak kerja yang terpaksa dilakukan oleh Lina sekarang, kerja kat pejabat lagi, balik rumah nak jaga ibu lagi. Ibunya kini sudah kembali kealam kanak-kanak semula (nyanyuk). Banyak benda yang dia tidak ingat dan yang paling memeningkan Lina ialah ibunya tidak mampu menguruskan diri untuk kebilik air kalau nak buang air, tak kira la air besar ke kecik ke.

Suatu hari setelah pulang dari tempat kerja, Lina terkejut melihat najis merata-rata dihalaman rumah. Memang ibunya lah yang punya kerja ni. Lina marah-marah kan ibunya, walaupun satu patah pun ibunya tak faham. Lalu Lina mintak suaminya membina sebuah pondok kecil dibelakang rumahnya supaya ibunya tinggal disitu.

Pondok kecil itu dibina sekadar sebesar sebuah bilik aje. Lantainya dibuat jarang-jarang supaya mudah bagi ibunya untuk membuang "air". Disitu jugalah tempat ibunya tidur, disediakan sebuah tilam kelkabu dan sebiji bantal yang entah berapa tahun usianya.

Semakin hari Lina semakin melampau dalam melayan ibunya, kini makanan pun hanya diberi didalam tempurung kelapa sahaja, senang tak payah basuh fikirnya. Tempurung yang diguna itu pun dah berubah warna menjadi hitam dan kotor akibat daripada sisa makanan. Suami Lina buat tak tahu aje apa yang Lina buat pada ibunya. Anak lelakinya mengerti dan sedih atas pebuatan mamanya pada neneknya tetapi tak mampu berbuat apa-apa kerana ibubanya garang belaka.

Suatu hari Lina mengajak anak perempuannya yang umur 6 tahun tu keluar, masa singgah dikedai runcit untuk membeli barang, tiba-tiba anaknya menarik-narik tangannya. "apa pulak ni?" tanya Lina pada anaknya. "Adik nak benda tu, sambil menunjukan sesuatu ditepi longkang depan kedai runcit tu. Lina tak menghiraukan kata-kata naknya.

Anaknya terus merengek-rengek mintak diperkenankan permintaannya. "kau nak buat apa dengan benda kotor tu!" marah betul Lina pada anaknya yang menunjuk kearah sebiji tempurung kelapa yang kotor, hitam, separuhnya terbenam dalam air longkang tu.

 "alaaa..adik nak benda tu,...adik nak simpan,..adik nak simpan untuk mama,...nanti kalau mama dah tua macam nenek, mama boleh makan dalam benda tu...". Bagai kilat menyambar degup jantungnya, terlepas barang-barang yang dibelinya tadi dari genggamannya, hatinya bagai dicincang-cincang, air mata  mengalir tanpa disedarinya...Ya Allah..ampunkan dosaku, ampunkan aku wahai ibu.....


Sayangilah ibu, walau siapa pun dia, walau ditaraf mana pun kita, kerana ibu tiada galang gantinya. "Ya Allah, peliharalah kedua ibubapa kami, sebagaimana mereka memelihara kami sejak dari kecil.." Ampun kan dosa mereka, kasihi mereka, berilah rahmat kepada mereka, afiatkan mereka, maafkanlah mereka " amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan